Ordnings- och trivselregler
Här finns allmänna trivselregler samt ordningsregler för:
• Miljörum
• Övernattningslägenhet
• Bastu/gym
• Biorum
• Garage
Samt länk till föreningarnas policy för gemensamhetslokalerna.
Vi vill att du ska trivas i Brf Älven!
Att bo med bostadsrätt innebär att vi ingår i en gemenskap med människor i samma situation. Tillsammans äger och förvaltar vi husen där vi bor och tillsammans kan vi göra vårt boende ännu trivsammare.
Genom att följa våra trivselregler kan alla och envar bidra till att få en fin grannsämja.
För trivas – det vill vi alla!
Trivsel bland goda grannar innebär att vi alla ska trivas tillsammans och då är det viktigt att ingen blir störd. Alla bostadsrättsinnehavare är skyldiga att visa hänsyn. Det är viktigt att ta till sig en grannes upplevelse av störning.
Så här står det i hyreslagen § 25:
”När hyresgästen använder lägenheten skall han/hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar… Hyresgästens skyldigheter gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som till exempel trapphus, hiss och gård.”
Några exempel på vad lagen menar:
Ljudstörningar är inte tillåtna. Man får inte störa genom att föra oväsen som t.ex. spela hög musik eller ha volymen på tv alltför hög. Tänk på att inte använda diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare eller andra maskiner som kan störa din granne efter klockan 22.00. I ett hus byggt av betong så fortplantar sig ljuden i stommen så att det hörs kanske lika mycket hos grannarna under eller över som hos dig.
Ska du ha fest så informera grannarna i god tid före. Sätt gärna upp ett anslag i trapphuset eller tag personlig kontakt, vilket uppskattas av många. Detta gäller även vid större renoveringar i din lägenhet.
En enkel tumregel kan vara att ingenting ska höras till grannarna från klockan 22 till klockan 08 eftersom man ska kunna sova ostört.
Trapphusen ska hållas fria från föremål ex skor, dörrmattor, barnvagnar, cyklar, pulkor m.m. får således inte förvaras i trapphuset. Förvaring sker i lägenheten, ditt förråd eller i fastighetens cykel- och barnvagnsrum.
Källargångar skall hållas fria från möbler, cyklar, vagnar och andra saker.
Lån av övernattningslägenhet
Välkommen till vår övernattningslägenhet! Om det är något du saknar i lokalen är du välkommen att höra av dig med förslag till styrelsen i Brf Sundet. Om lokalen skulle vara ostädad när du kommer, anmäl detta till styrelsen för Brf Sundet; styrelsen@brfsundet.se eller kontaktperson liza.woldner@brfsundet.se. Om utrustning såsom lampor/ kylskåp/ toalett är trasiga och behöver åtgärdas eller om det saknas städmaterial, anmäl detta till styrelsen för Brf Sundet; styrelsen@brfsundet.se eller ansvariga liza.woldner@brfsundet.se så kommer föreningens fastighetsförvaltare att åtgärda detta. Om möbler såsom bäddsoffa/ bord/ stolar är trasiga och behöver åtgärdas, anmäl detta till styrelsen för Brf Sundet; styrelsen@brfsundet.se så kommer styrelsen att åtgärda detta.
Ordningsregler
Medlem som bokar övernattningslägenheten är ansvarig för att den används på avsett sätt. Visa de som bor i huset hänsyn och tänk på att inte ha för hög ljudvolym efter kl. 22.00. Rökning är inte tillåten i lokalen, och med hänsyn till de som har allergier är det heller inte tillåtet att ha med sig husdjur. Lokalen ska lämnas i städat skick. Ställ tillbaka möblerna om du har flyttat på dem. Diska det porslin som använts. Städmaterial finns i städskåpet till vänster om toaletten. Glöm inte att ta med dig maten från kylskåpet samt tömma soporna när du går. Om du har sönder porslin eller inredning är du skyldig att ersätta detta. Ta kontakt med styrelse i Sundet styrelsen@brfsundet.se för information om inköpsställe eller betalning.
Den medlem som inte följer ovanstående ordningsregler riskerar en varning samt vid upprepad misskötsel kommer bokningsbrickan att stängas av.
Lån av bastu/gym
Välkommen till vår bastu! Om det är något du saknar i lokalen är du välkommen att höra av dig med förslag till styrelsen i Brf Sundet som ansvarar för bastun. Om lokalen skulle vara ostädad när du kommer, anmäl detta till styrelsen för Brf Sundet; styrelsen@brfsundet.se eller till kontaktperson i Sundet, Liza Woldner; liza.woldner@brfsundet.se. Om utrustning såsom lampor/ gymutrustning/ toalett/ bastuaggregat är trasiga och behöver åtgärdas för att lokalen ska kunna användas, anmäl detta till styrelsen för Brf Sundet; styrelsen@brfsundet.se eller till kontaktperson Liza Woldner; liza.woldner@brfsundet.se, så kommer föreningens fastighetsförvaltare att åtgärda detta.
Ordningsregler
Medlem som bokar lokalen är ansvarig för att den används på avsett sätt. Visa grannarna hänsyn genom att träna tyst efter kl. 20.00, undvik boxning och undvik att släppa skivstänger rakt ner på golvet. Rökning är inte tillåten i lokalen, och med hänsyn till de som har allergier är det heller inte tillåtet att ha med sig husdjur. Endast tillåtet med avsedda gymnastikskor för inomhusbruk.
Lokalen ska lämnas i städat skick. Enklare städutrustning finns i städskrubben till vänster om bokningstavlan. Glöm inte att ta med er soporna. Är det några problem kontaktar du Brf Sundet styrelsen@brfsundet.se eller Liza Woldner; liza.woldner@brfsundet.se. Den medlem som inte följer ovanstående ordningsregler riskerar en varning samt vid upprepad misskötsel kommer bokningsbrickan att stängas av.
Lån av biorum
Välkommen till vårt biorum! Om det är något du saknar i lokalen är du välkommen att höra av dig med förslag till styrelsen i Brf Sundet som är ansvarig för biorummet. Om lokalen skulle vara ostädad när du kommer, anmäl detta till kontaktperson Anna Simon i Älven – aml.simon@gmail.com, eller Liza Woldner i Sundet – liza.woldner@brfsundet.se. Om utrustning såsom lampor/ projektor/ pingisbord är trasiga och behöver åtgärdas för att lokalen ska kunna användas, anmäl detta till styrelsen för BRF Sundet, styrelsen@brfsundet.se eller till ovan nämnda kontaktpersoner så kommer föreningens fastighetsförvaltare att åtgärda detta.
Ordningsregler
Medlem som bokar lokalen är ansvarig för att den används på avsett sätt. Visa de som bor i huset hänsyn och tänk på att inte ha för hög ljudvolym efter kl. 22.00. Rökning är inte tillåten i lokalen, och med hänsyn till de som har allergier är det heller inte tillåtet att ha med sig husdjur. Lokalen ska lämnas i städat skick. Ställ tillbaka möblerna om du har flyttat på dem. Glöm inte att ta med dig ev mat från kylskåpet samt att tömma soporna när du går. Saknar du städmaterial eller det är något annat kontaktar du Brf Sundet styrelsen@brfsundet.se eller någon av kontaktpersonerna ovan.
Om du har sönder porslin eller inredning är du skyldig att ersätta detta. Ta kontakt med Brf Sundet styrelsen@brfsundet.se eller någon av kontaktpersonerna för information om inköpsställe eller betalning. Den medlem som inte följer ovanstående ordningsregler riskerar en varning samt vid upprepad misskötsel kommer bokningsbrickan att stängas av.
Användning av miljörummet
Miljörummet är en service till våra medlemmar för att vi ska kunna källsortera tidningar, kartonger, plastförpackningar, metallförpackningar, grovsopor, glasförpackningar, glödlampor, batterier och elektronikavfall. Under de senaste åren har inköpsvanor förändrats, vilket medför att hushåll ofta får mer hushållssopor (kartonger, emballage, etc…) Det har inneburit att vårt grovsoprum inte haft den kapacitet som krävts, ofta varit överfullt och inte särskilt trevligt. Som ni säkert märk har det kommit ytterligare behållare för att lägga skräp i, vi har även målat om och tätat rummet.
Ordningsregler
Låt oss alla hjälpas åt att hålla vårt miljörum i så god ordning som är möjligt. Tänk på några få saker:
1) Vik ihop kartongerna – det går i så otroligt många fler då.
2) Bygg inga sopberg, vi har ofta tömning, så du behöver sällan vänta mer än 2–3 dagar innan du kan kasta ditt skräp.
3) Det är absolut förbjudet att ställa in farliga ämnen/gifter. Det farliga avfallet ska lämnas till återvinningscentral eller miljöstation – se senaste info på stockholmvattenochavfall.se.
4) Miljörummet har inte kapacitet att ta emot sopor/skräp i samband med renovering, ombyggnad, utflyttning eller storstädning Vi ber er då att åka med ert avfall till en återvinningscentral..
Låt oss nu alla hjälpas åt att göra vårt miljörum till ett trevligt och väl fungerande miljörum Vi har tömning en till två gånger per vecka för olika fraktioner, så om kärlet du planerar använda är fullt får du ta med dig soporna upp till dig igen tills tömning skett. Schema för tömning per fraktion finns på anslagstavlan. Att ställa soporna på golvet är inte ett alternativ, det kan leda till att sopföretaget vägrar hämta våra sopor och att vi måste stänga grovsoprummet.
Om lokalen skulle vara överbelamrad eller om någon ställt hit föremål som inte omfattas av hämtningsservice, anmäl detta till styrelsen för Brf Älven; styrelsen@brfalven.se som ansvarig för miljörummet. Den medlem som inte följer ovanstående ordningsregler riskerar en varning. Vid upprepad misskötsel kommer Aptus-brickan att stängas av.
Användning av garaget
Parkeringsplatser i garaget kan hyras av medlemmar i Brf Älven och Brf Sundet, och avgift och uppsägningstid mm regleras i särskilda garageavtal med respektive Brf. Hyresrätten gäller för motorfordon eller släp och endast dessa får parkeras på garageplatsen. Om utrustning som garagedörr eller belysning är trasig och behöver åtgärdas, anmäl detta till styrelsen för Brf Älven; styrelsen@brfalven.se som är ansvarig för garaget. Annan egendom får inte förvaras på eller invid garageplatsen eller på annan plats i garaget. Tänk på brandrisken.
Ordningsregler
Parkering får endast ske inom den parkeringsruta som omfattas av hyresavtalet. Det är ej tillåtet att ställa saker som exempelvis oljor, däck eller barnstolar på eller bredvid parkeringsplatsen. Ovarsam eller störande körning får inte förekomma. Bränsle och oljeläckage saneras av den som orsakat dessa. Varje vår städas garaget och vid behov utförs reparationer. Information om avstängning av garaget eller delar av detta meddelas minst två veckor i förväg och fordonsägare är skyldiga att lämna tillträde till parkeringsytorna. Den medlem som inte följer ovanstående ordningsregler riskerar en varning. Vid upprepad misskötsel kommer Aptusbrickan att stängas av och kontraktet sägas upp.
Rutin för avstängning
Om en medlem som bokat någon av gemensamhetslokalerna finner att lokalen är ostädad ska hen kontakta ansvarig styrelse. Ta en bild med mobilen, beskriv i ett mail vad som hänt eller be en i styrelsemedlem komma och inspektera lokalen. Mailadress till ansvarig styrelse anslås på insidan av lokalens dörr. Nyckelansvarig i Brf Älven/Sundet kan logga in som administratör i Aptus system och ta reda på vem som bokat föregående pass.
Den medlem som lämnar lokalen ostädad kommer att få en varning och vid upprepade tillfällen av misskötsel kan medlem avaktiveras så att hen inte kan boka lokalen. Den medlem som har sönder porslin eller inredning, och som inte meddelar ansvarig Brf styrelse detta, eller ersätter det som är trasigt, kommer att få en varning.
Den medlem som upprepade gånger bryter mot ordningsreglerna kommer att stängas av från de gemensamma lokalerna genom att brickan spärras av Aptus. Det innebär att samtliga trivsellokaler samt grovsoprum blir otillgängliga. Avstängning sker i normalfallet 6 månader men beroende på vad som inträffat kan avstängning beslutas för 3 månader till 3 år.
Så ofta kan lokalerna bokas
Övernattningslägenheten kan bokas per dygn, från kl 12 mitt på dagen till kl 12 nästa dag, max tre dygn i sträck. Tre dygn är också maxantalet du kan ha bokat samtidigt.
Biorummet kan bokas 4 timmar i taget, max 8 timmar i sträck, kl 08–22.
Bastun/gymmet kan bokas 1 timme i taget, max 2 timmar i sträck, kl 08–22.
Styrelsen i Brf Älven och Brf Sundet
Föreningarnas policy för gemensamhetslokalerna.
Här finns ordningsreglerna ovan i pdf-form för utskrift.